“Krzywa Bajka”

WYWIAD Z PIOTREM SOROKĄ, WSPÓŁAUTOREM PROJEKTU “KRZYWA BAJKA”

Projekt, którego jest Pan współautorem, stawia sobie za cel zapoznanie dzieci pochodzących ze środowisk wykluczonych z szeroko pojętą sztuką. Jednocześnie badania pokazują, że tylko marginalny odsetek Polaków uczestniczy w życiu kulturalnym, na przykład chodząc do teatru. Czy Pana zdaniem kultura w Polsce stała się czymś elitarnym, czymś niedostępnym dla wielu warstw społecznych?

W projekcie “Krzywa Bajka” będziemy pracować z dziećmi z klas 1-3; jest to czas kształtowania postaw i wzbudzania pasji. Chcemy im przybliżyć teatr i pokazać, że może być zabawą, sposobem na spędzenie wolnego czasu, kolejną możliwością w ich codzienności jakąkolwiek ona jest. Zgadzam się, że coraz mniej Polaków chodzi do teatru, to nie podlega dyskusji, trudno zaprzeczyć badaniom. To długa historia i myślę, że rozważania na temat tego stanu rzeczy nie mają teraz sensu. Naszym zadaniem jest zainteresowanie najmłodszego pokolenia aktywnością, twórczością jakąkolwiek dlatego proponujemy warsztaty aktorskie z Ewą Kamińską, plastyczne czyli tworzenie scenografii i kostiumów z Adamem Królikowskim i taneczne ze mną. Wierzymy, że uczestnicy projektu odkryją w sobie talenty, że po zakończeniu projektu będą chcieli działać dalej. Poza tym idziemy wspólnie na przedstawienie Wrocławskiego Teatru Pantomimy “Mikrokosmos”, spotykamy się z aktorkami, razem chcemy przygotować przedstawienie. A jeśli chodzi o kwestę elitarności kultury to myślę, że ludziom często po prostu nie chce się chcieć, mimo że mogą.

Projekt „Krzywa Bajka” wykorzystuje teatr jako formę walki z uprzedzeniami wobec mniejszości narodowych, szczególnie mniejszości romskich. W jaki sposób zamierza Pan ten cel zrealizować?

“Krzywą Bajkę” będziemy tworzyć na Brochowie w Szkole Podstawowej nr 80, im. Tysiąclecia Wrocławia, w której uczą się dzieci polskie i romskie, więc tak czy inaczej spędzają ze sobą czas. Nie mamy zamiaru robić manifestu, przedstawienia edukacyjnego. My chcemy żeby dzieciaki poznawały nowe obszary, żeby poznawały nowe formy komunikacji, żeby się bawiły, żeby miały miejsce wyrażania się. Jeśli uda się w tej grupie zainteresować dzieciaki aktywnością, a one będą to kontynuowały, zachęcą inne dzieciaki, może nawet swoje rodziny do działania to będzie nasz sukces. Nie chcemy zmieniać umysłów mas, interesują nas te konkretne osoby, ale ucieszymy się jeśli ktoś po tym projekcie, po pokazie “Krzywej Bajki” powie, że te dzieciaki są fajne. Najlepiej bez wskazywania narodowości.

Polska jest jednym z najbardziej homogenicznych krajów na świecie pod względem etnicznym czy wyznaniowym. Czy nauczanie Polaków tolerancji wobec mniejszości jest w związku z tym rzeczywiście konieczne?

Każda nauka jest potrzebna. Jedni muszą sobie przerobić swoje uprzedzenia, inni będą uczyli się percepcji teatru. Byłoby idealnie gdyby ta nauka odbywała się jakby przy okazji. W przypadku “Krzywej Bajki” byłoby idealnie dla uczestników gdyby uczyli się szeroko rozumianej sztuki podczas zabawy, a dla obserwatorów gdyby uczyli się tolerancji widząc postępy dzieciaków, efekt końcowy i to, co stanie się po finale projektu.

Celem projektu „Krzywa Bajka” jest więc także przybliżenie polskim dzieciom kultury romskiej. Nie ulega wątpliwości, że jest to kultura mało znana przeciętnemu Europejczykowi. Jacy inni romscy artyści Pana zdaniem mieli istotny wpływ na kulturę naszego kontynentu?

Mam w tej chwili wrażenie, że sprawdza Pan moją wiedzę o kulturze romskiej. Nie jestem ekspertem, nikt z nas nie jest, ale też nie o to nam chodzi żeby ją przybliżać. Gdyby o to chodziło byłyby to warsztaty “Kultury romskiej” i prowadzili by je specjaliści z wiedzy o kulturze romskiej lub sami Romowie. My robimy kompleksowe warsztaty teatralne ze wszystkimi kwestiami dotyczącymi realizacji przedstawienia, chcemy dzielić się tym co umiemy robić i chcemy żeby wszyscy mieli z tego przyjemność.

Co Pan sądzi o programie Dom Kultury +?

Na tym etapie pracy mogę powiedzieć, że dobrze się dzieje, że organizatorzy ESK Wrocław 2016 pozwalają w końcu włączyć się w działania przeciętnemu Kowalskiemu. Mam nadzieję, że uda się zrobić coś więcej do roku 2016 choć właściwie to najbardziej bym chciał żeby teraz, przy “Krzywej Bajce” wszystko się nam udało i żeby wszyscy dobrze się przy tym bawili.

Z Piotrem Soroką rozmawiał Filip Mazurczak

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s